Zastosowanie najazdów w wagach – cz.2

W jednym z poprzednich artykułów omawialiśmy zastosowanie najazdów w niewielkich wagach przemysłowych, których udźwig wynosi maksymalnie kilka ton. W tej części chcemy skupić się na drugim rodzaju wag, wykorzystywanym głównie do ważenia samochodów. Wagi takie mogą udźwignąć pojazdy ważące nawet 80 ton. Specyficzna budowa oraz zastosowanie jakie posiada waga samochodowa przekłada się na użycie odpowiednich najazdów, pod warunkiem że mówimy o wadze wyniesionej, gdyż wersje zagłębione na równi z powierzchnią terenu nie posiadają najazdów.

Modele najazdów oraz rodzaj użytego materiału

Istnieje kilka rodzajów najazdów instalowanych zaraz po posadowieniu konstrukcji wagi:

  • betonowe, zalewane betonem na miejscu, których przygotowanie wymaga odpowiedniego zbrojenia oraz bocznych szalunków;
  • betonowe prefabrykaty, których konstrukcje gotowe są do posadowienia przy użyciu dźwigu;
  • stalowe, mogą być transportowane podobnie jak prefabrykaty lub zdejmowane z naczepy ciężarówki przy użyciu wózka widłowego. Są one lżejsze oraz mniej odporne na czynniki środowiskowe oraz eksploatację;
  • stalowo-betonowe łączące w sobie cechy najazdów prefabrykowanych oraz stalowych.

Projektowanie konstrukcji oraz wjazd na wagę

Przy konstruowaniu najazdu trzeba zachować proporcje 1:10 tj. jeśli waga ma wysokość 40cm najazd powinien mieć długość 4m. Najazdy powinny mieć szorstką powierzchnię ze względu na uniknięcie poślizgu pojazdu, który wjeżdża na wagę. Najazdy mogą być proste lub rozszerzane. Rozszerzenie najazdu ułatwia wjazd pojazdu, który nie jedzie na wprost tylko zakręca, aby wjechać na wagę. Przygotowanie takich najazdów wymaga wybudowania odpowiedniego podłoża, umożliwiającego stabilne posadowienie konstrukcji.